Stap 1: Gewoontes Veranderen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Gewoontes Veranderen: Veel mensen hebben moeite om hun lifestyle aan te passen.Natuurlijk moet je jezelf daar echt de tijd voor geven.Het valt niet mee om ongezonde gewoonten af te leren of nieuwe gezonde gewoonten te implementeren. In het boek ” Atomic Habbits” van James Clear, gaat het over dit onderwerp.Ik heb dit boek pas gelezen en ik dacht ik neem je mee door het boek.Hopelijk heb je er wat aan.

Gewoontes Veranderen

Stap 1 is dat je vooral stap voor stap de tijd moet geven om een gewoonte in je leven te veranderen. Het voorbeeld wat er gegeven wordt is bijv. dat je beter iedere dag 1 euro kan sparen dan helemaal geen euro. Of als je iedere dag pizza eet, dat je geheid aan het eind van het jaar 10-20 kg bent afgevallen, maar als je iedere dag een klein rondje gaat joggen, je zeker weet dat je fitter wordt na verloop van tijd.

Gewoontes Veranderen

Combineer de nieuwe gewoonte met een dagelijkse gewoonte die al in je systeem zit. Denk aan tandenpoetsen, koffie drinken in de ochtend.


Geloof en vertrouw op de kracht van herhaling. Zeker als je beloont wordt. Denk aan een fit of alert gevoel na het sporten of het drinken van een bakje koffie. 

Gewoontes Veranderen

Wat ook helpt is je omgeving inzetten bij het veranderen van je gewoonten. Denk aan geen frisdrank en snoep etc. in huis halen, of juist wekelijks wegen waar je partner bij zit. En voor iedere kg die je afvalt 50,- in een potje doen om leuke dingen mee te gaan ondernemen.
als je een gewoonte wilt veranderen maak dan een concreet plan van aanpak: denk aan wat, wanneer, hoe etc.

Dus stel eigenlijk smart doelen. Dus, ik ga vanaf as. maandag, donderdag en zaterdag starten met een rondje joggen. Zet alvast je hardloopschoenen neer en ga met die banaan. 


Het is ook fijn als je het proces voor jezelf aantrekkelijk maakt, dus ga bijv. na het sporten in bad. Of geef je zelf aan het eind van de maand een cadeautje. 


Wat ook kan helpen is om de frictie te verwijderen, bijv. je wilt attenter zijn en mensen beterschapskaartjes, verjaardagskaartjes sturen etc. Zorg dan dat je een doos thuis hebt staan met al die verschillende soorten kaartjes. Dat zorgt ervoor dat je het sneller gaat doen. Je hoeft immers alleen naar de brievenbus te lopen.


Zo dit was het in grote lijnen. Als je alle details wilt weten, moet je uiteraard het boek gaan lezen.
succes met het aanpakken van jouw gewoonte!

Volg mij op Instagram voor meer snelle tips over gewoontes veranderen!

0 0 votes
Artikelbeoordeling
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Scroll naar top