Balans

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Quote:

“Het leven is als het berijden van een fiets. Om je evenwicht te houden, moet je in beweging blijven.“

Albert Einstein

Stress

Wanneer we stress ervaren, reageert het lichaam vrijwel direct door cortisol (stresshormoon) aan te maken. Een beetjes stress op zijn tijd is niet erg, maar langdurige stress is funest voor je lichaam. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren als reactie op een angst- of stressprikkel. Het is een manier van je lichaam een boost te geven aan je energieniveau zodat je kunt vechten of vluchten. Tegenwoordig is vluchten of vechten in een stressvolle situatie (bijv. een discussie of verhoogde werkdruk) niet echt een optie. Hierdoor wordt het aangemaakte cortisol niet gebruikt en opgeslagen in de je lichaam.

De meeste receptoren van cortisol bevinden zich in de buikstreek. Cortisol zorgt voor vetopslag in de buikstreek. Wanneer je cortisolgehalte hoog is, kan het zijn dat je daarom meer vet vasthoudt in dit gebied. Het lichaam denkt namelijk dat je deze energie hard nodig zult hebben tijdens een gevaarlijke situatie. Zelfs wanneer je gezond eet en regelmatig beweegt is het mogelijk dat je buikvet minder snel kwijtraakt als je hoge cortisolwaarden hebt.

Stress zit hem niet alleen in psychische stress, maar ook in slaaptekort, te intensief sporten, veel roken, drugs gebruiken, overmatig alcohol gebruik etc.

Naast het feit dat het de cortisol je buik laat toenemen, zorgt het er ook nog eens voor dat je extra behoefte hebt aan koolhydraten en dus ongezonde dingen.

Wat kan je doen?

Wanneer je buik het gevolg is van stress en overmatig en/of ongezond eten, moet je voor jezelf proberen de regie op je leven terug te pakken. Dit kan door te focussen op ontspanning. Voor de een is ontspanning een flinke wandeling maken in de natuur. Voor de ander is het ontspanningsoefeningen doen of een boek lezen. Voor weer een ander is het de interieurverzorgster bellen en vragen om hulp bij het schoonmaken van het huis. En voor weer een ander is het een dagje er tussenuit, sauna bezoeken of een leuke stedentrip maken. Hoe je het doet, maakt niet uit, maar zorg ervoor dat je in ieder geval 1x per week een paar uurtjes voor jezelf hebt om even op te laden en te ontspannen.

Er zijn inmiddels ook tientallen apps die je kunt gebruiken om je te helpen met meditatie en ontspanningsoefeningen.

Daarnaast zijn er ook veel sporten zoals yoga, tai chi, qinggong etc. Die je kunnen helpen om meer te ontspannen.

Bij alles wat je wilt doen, doe wat bij jou past en wat goed voelt.

0 0 vote
Artikelbeoordeling
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Scroll naar top